En tilstandsrapport, som bestyrelsen fik udarbejdet op til dialogmødet onsdag den 15. november viser, at det vil kræve en reparation til over en halv mio. kr. at få den klar til Arbejdstilsynets årlige inspektion. Og flere reparationer venter i kulissen.
Vores havnekran er gammel og slidt. Vi har i flere år måttet ty til brugte reservedele fra andre, nedlagte kraner for at holde vores kørende. Men nu er der en hel liste af større og meget kostbare reparationer, der er påkrævet.
Den største enkeltreparation er krøjekransen (det tandhjul, som kranhuset kører rundt på), som ikke kan skaffes som reservedel. Der skal smedes en ny! Samtidig står andre reparationer i kø, og det er derfor bestyrelsens holdning (som der var opbakning til på dialogmødet), at det ikke kan betale sig at reparere videre på den udtjente havnekran.
Bestyrelsen har i første omgang rettet henvendelse til Arbejdstilsynet for at se, om vi kan få en dispensation for isætningen til foråret. Men iflg. vores servicemontør, skal vi ikke sætte vores forventninger højt.
Sideløbende arbejder vi med forskellige løsningsmuligheder, der skal sikre, at alle både kan komme i vandet til tiden.
Der er med andre ord vigtige beslutninger, der skal træffes i nærmeste fremtid, hvilket vi vender tilbage med sammen med mere om, hvad det blev talt om på dialogmødet.
Kranens tilstand vurderet af Kiesel Scandinavia A/S
- Sløret i krøjekransen er blevet udmålt og er langt over tilladt grænse – kan muligvis renoveres
- Hejsewiren er beskadiget
- Converteren er slidt, hvilket resulterer i periodisk svigt i trækevne
- Begge kørekoblinger er slidte
- Estimeret pris for:
- Ny wire
- Renovering af converter
- Renovering af kørekoblinger
- Krøjekrans:
- Afmontering og montering
- Reservedele
- Arbejdsløn
- Boltsæt til krøjekrans
- Krøjekrans
- Renovering af krøjekrans
- Afmontering og montering af krøjekrans
Overslagspris: 530.000 kr.
Ekskl. leje af mobilkran og bukke